Siła sztuki

22 marca sześć artystek – maturzystek pod kierunkiem Katarzyny Gągol stworzyło  sześć różnych koncepcji artystycznych, które można oglądać do 29 marca w Domu Kultury Śródmieście w Alejach Jerozolimskich 2.

Artystki zadały odważne pytania za pomocą bardzo różnorodnych technik:

            Nina A.  swym projekcie Heavenly bodies, zainspirowana filmem o tym samym tytule, stara się uchwycić istotę estetyki sztuki chrześcijańskiej i wyrazić ją poprzez niestandardowe metody: świetlistość witrażu stara się zastąpić kolażem, szuka piękna w ludowych monidłach, stosuje tkaninę i asamblaż. 

            Nina D. w swoim Body comfort rozważa temat świadomości i czucia ciała, komfortu wewnętrznego i zewnętrznego. Stosując szerokie spektrum metod twórczych, od klasycznej akwareli i pasteli po niestandardową płaskorzeźbę i rzeźbę z pianki, gąbek czy papieru, stara się skłonić widza do refleksji na temat cielesności. 

            Nina K. rozważa temat Growth – wzrostu we wszystkich jego aspektach. Poprzez instalacje, akwarele i tkaninę próbuje uchwycić czym jest wzrastanie, zarówno to fizyczne, będące procesem biologicznym, to będące efektem upływu czasu, jak i to duchowe, którego doświadczamy dzięki istotnym przeżyciom. 

            Iga poszukuje sposobu pokazania tego, co stałe w nas i naszym otoczeniu mimo upływu czasu. Poprzez zestawienia fotografii i malarstwa, techniki malarskie oraz instalacje uświadamia ulotność wspomnień, rozważa to jak odbieramy zmiany w wyglądzie nas samych i bliskich, co rozumiemy przez słowo dom. 

            Nela prezentując projekty modowe oraz grafiki i płaskorzeźby podnosi modę do rangi sztuki i rozważa tematykę naszej nieuwagi wobec wrażliwości i kruchości własnego serca. Wszystkie prace inspirowane są tekstem: wore my heart out on a chain around my neck, but now it’s missing*, w wolnym tłumaczeniu: nosiłam serce na dłoni – nie zauważyłam, gdy zniknęło. 

            Aleksandra zgłębia temat trawienia rzeczywistości Digesting reality,  poprzez grę faktur i kolorów w pomysłowych tkaninach, kolażach, szkle oraz pastelach inspirowanych organicznymi kształtami. Trawienie rozumiane jest nie tylko jako proces biologiczny, ale również jako proces przyswajania idei, doświadczania emocji i wrażeń, odbierania otaczającej nas rzeczywistości. 

* Finneas Baird O’connell, Billie Eilish O’connell, 2019,  album: When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, song: 8, Billie Eilish

(tekst: Katarzyna Gągol, redakcja: Beata Ciacek; zdjęcia: Beata Ciacek)

WRÓĆ DO AKTUALNOŚĆI